Een afwijzing op je sollicitatie is allesbehalve prettig als je ook nog eens een heel vaag antwoord krijgt op waarom je niet bent aangenomen. Neem hier geen genoegen mee. Het kan zeker geen kwaad om (opbouwende) concrete feedback te vragen. Als je het niet vraagt, krijg je het immer zeker ook niet.
Zie een afwijzing op je sollicitatie echt als een ultiem leermoment, zodat je inzichtelijk krijgt wat je in het vervolg beter kan doen. Vaak ben je hier niet direct bewust van en daarom is het des te slimmer om hiernaar te vragen. Er kan een goede reden zijn waarom je over het hoofd werd gezien en het zal in elk geval een einde maken aan je twijfels.
Accepteer de realiteit, hoe moeilijk dit ook is voor je. En vermijd anderen de schuld te geven: het leven is niet perfect en we zullen nooit alles krijgen wat we willen.
Regelmatig hoor ik dat afgewezen sollicitanten een standaard afwijzing ontvangen als reactie. Maar laten we eerlijk zijn: vaak wordt er niet verteld wat er specifiek voor zorgde dat je niet bent aangenomen.
Had het te maken met je motivatiebrief, CV of het sollicitatiegesprek? Het is de kunst om vol zelfvertrouwen voor jezelf op te komen. Vraag daarom vriendelijk door om te achterhalen waar het aan lag. Plus: vertel dat je graag wilt leren, want dan merken ze dat jij hun feedback echt serieus neemt. Hierdoor zijn werkgevers en leidinggevende vaak sneller bereid om eerlijk en oprecht antwoord te geven wat je verder kan helpen voor andere sollicitaties.
Je kan de volgende vragen stellen om opbouwende feedback te krijgen:
- Wat vond je van mijn motivatiebrief?
- Wat vond je van mijn CV?
- Hoe kwam ik op je over tijdens het sollicitatiegesprek?
- Wat had ik anders kunnen doen om wél in aanmerking te komen voor de functie?
- Wat had de aangeworven kandidaat meer of anders dan ik?
- Welke tips heb je nog voor een volgende sollicitatie?
Krijg je te horen dat de motivatiebrief hen meer aansprak? Vraag waarom die beter was.
Krijg je te horen dat een andere sollicitant meer ervaring heeft? Vraag wat voor specifieke ervaring deze kandidaat heeft.
Een voorbeeld hiervan is een klant die elke keer afgewezen werd. Als hij doorvroeg kreeg hij te horen dat hij niet enthousiast of dynamisch genoeg over kwam hoewel zijn technische testen echt supergoed waren. Tijdens 4u loopbaanbegeledeiding hebben we zijn lichaamstaal en gelaatsuitdrukking onder de loep genomen en aangepast. Het resultaat? Bij zijn volgende job interview werd hij aangenomen!