- Annelies Quaegebeur

Waarom stilte goed is voor je brein

‘Piep, piep!’ Daar komt weer een Appje binnen als je ‘s ochtends bij het wakker worden direct je telefoon aanzet. Om dan vervolgens de trein te nemen, waar langs alle kanten muziek speelt en een stel oudere dames gezellig met elkaar zit te kletsen. Als je op je werk aankomt, ga je op je plek in de open kantoorruimte zitten. Hier kakelen de collega’s na het weekend de oren van je kop over hun ultieme zaterdagavond. En iedereen die al bellend langs komt lopen voor het halen van een kop koffie, zorgt ervoor dat je de focus kwijtraakt op datgene wat je aan het doen was. Tegenwoordig krijgen we bijna 24/7 te maken met allerlei prikkels die op ons afkomen in de vorm van geluid. Het is eigenlijk nergens echt stil meer. Dit kan behoorlijk lastig zijn als je een job hebt op een kantoor waar collega’s je regelmatig vragen stellen of een praatje komen maken. Stilte is essentieel wanneer jij je echt even wilt concentreren op een belangrijke taak. Als je niet wordt afgeleid door de geluiden om je heen, ontstaat er namelijk ruimte in je hoofd om bepaalde zaken te verwerken en even te reflecteren op jezelf.

Ikzelf ben hoog gevoelig en heb het wat lastig met geluid. Ik heb niet graag dat de radio constant aan staat (al helemaal niet als die luid staat), een sirene doet me terugdeinzen, gebabbel zorgt ervoor dat ik afgeleid ben… ik heb dan ook een trucje ontwikkeld; ik kan op een of andere manier een cocon creëren waar al dat geluid me niet meer stoort. Het is alsof het omgevingsgeluid een waas wordt en ik super gefocust ben op wat ik aan het doen ben. Op zo’n momenten is het ook moeilijk om uit mijn cocon te komen. Mijn man heeft dat al meerdere malen meegemaakt…

 

Waarom stilte goed is voor je brein

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om beter om te gaan met alle geluidsprikkels als je lekker aan het werk bent. Hieronder lijsten we er een aantal op en geven we er ook wat extra uitleg bij.

 

Ban het geluid uit

Als je een job hebt op een kantoor, ben je vaak de hele dag met je hoofd aan het werk. Dan is het belangrijk dat jij je goed kunt focussen op dat wat je aan het doen bent. Zet bijvoorbeeld een grote geluiddichte koptelefoon op (zo een die heel je oren bedekt) als je bezig bent en laat je collega’s weten dat ze jou op zo’n moment absoluut niet mogen storen. Doen ze dat toch, dan kan het zomaar zijn dat jij je pas na 25 minuten weer volledig kunt concentreren op je job. Dat zou nogal zonde zijn. Vraag ook aan je leidinggevende of er schotjes geplaatst kunnen worden tussen de werkplekken, zodat je niet constant ziet welke collega’s er koffie gaan halen of vraag of er tijdelijk een privé kantoor of meeting room beschikbaar is, waar jij eventueel een halve dag in alle rust in je eentje kunt werken. Thuiswerken kan ook een oplossing zijn. Op die manier heb jij je werk sneller af en kan het bedrijf daar dus ook van profiteren. Een andere optie om het geluid op je werkplek te verminderen, is om ervoor te zorgen dat er geluiddichte belhokjes staan (toen ik als consultant bij Mobistar werkte was dat een optie) of om aan je collega’s te vragen of ze hun telefoongesprekken willen voeren in een afgesloten vergaderruimte in plaats van naast jouw bureau.

 

Kies het geschikte moment

Eigenlijk heeft iedereen wel een moment op de dag waarop hij of zij op zijn best is als het om werk en bijbehorend concentratievermogen gaat. Is dit voor jou de ochtend, de middag of de avond?

Zorg ervoor dat je op die momenten kunt knallen en ongestoord kunt werken. Wanneer zijn er weinig mensen aanwezig op je werk? Is dit bijvoorbeeld op de woensdag- of de vrijdagochtend? En wanneer is iedereen minstens een uur weg naar een vergadering waar jij niet wordt verwacht? Kies die specifieke momenten uit om je goed te kunnen focussen op je job en pas hier je wekelijkse werkplanning op aan. Lijkt het op dit moment vrijwel onmogelijk om een rustig moment voor jezelf te vinden in een hectische werkomgeving? Vraag simpelweg aan de collega’s om je heen of ze je een uur met rust willen laten, zodat jij lekker aan de slag kunt gaan. Je bent dan ook absoluut niet beschikbaar voor vragen of het maken van een praatje, pas na dat uur (of langer) mogen ze je weer aanspreken. Als je dan toch nog last hebt van het omgevingsgeluid van andere luidere collega’s, kun je ook met je leidinggevende bespreken of er eens in de week een algemene ochtend georganiseerd kan worden die voor iedereen geluidloos verloopt.

 

Ga weer meer dagdromen

Geef je hersenen de rust en ruimte om even bij te komen van alle prikkels die je dagelijks ervaart. Neem je telefoon niet mee naar het toilet, ga niet op Facebook zitten scrollen in je pauze, check geen berichten op Instagram in de bus naar huis, maar doe gewoon even helemaal niets en staar naar buiten. Het brein krijgt dan de gelegenheid om de cognitieve functies te herstellen en nieuwe hersencellen aan te maken. Dagdromen (of mediteren) en nietsdoen zorgt ervoor dat je je kalmer voelt van binnen en dat je je beter met jezelf kunt verbinden. Denk maar eens terug aan de momenten waarop je alleen was, lekker in het bos, op het strand of ergens in een afgelegen vakantiehuisje. Merkte je de stilte op en voelde het eerst wat ongemakkelijk aan, en bleek je er na een aantal uur vertoeven toch goed uitgerust door te zijn? Grote kans dat je je normaal gesproken in een omgeving bevindt waar lawaai de norm is. Je brein heeft nood aan in die schaarse momenten van stilte even te kunnen herstellen van een overdaad aan geluid. En je brein wil eigenlijk niets liever dan jou dienen. De stilte opzoeken zorgt ervoor dat jij minder stress ervaart, meer focus hebt, veel gemakkelijker gebeurtenissen kunt verwerken, een beter geheugen hebt en ook nog eens dat je creativiteit op gang komt. En wat is er nu fijner dan geconcentreerd en in flow kunnen werken?

 

Call to action

Enig idee hoeveel keer jij per dag wordt gestoord door extern geluid?

Wat is bij jou het effect ervan?

Hoe makkelijk is het om je dan te concentreren?

Welke van bovenstaande tips zouden jou kunnen helpen een productievere werkdag te hebben?

Welke acties ga je ondernemen om hiermee aan de slag te gaan?

 

Proost, op een stil brein en productiviteit,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#prikkels #stressverlichting #focus #stilte #rust #verwerken #concentratievermogen #ontprikkeling #dagdromen #geconcentreerdwerken #productiviteit #hooggevoelig