Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Terug aan het werk na je burn-out: tips voor een succesvolle re-integratie

Succesvolle re-integratie na een burn-out

 

Wanneer je een burn-out hebt, is het niet even een kwestie van uitzieken en een paar weken later weer op je job verschijnen. Je zal stapje voor stapje je werkzaamheden op moeten bouwen om zo langzaam weer te kunnen re-integreren. Als je in een burn-out zit, onderga je eigenlijk drie fasen. In de eerste fase ben je het overzicht totaal kwijt, er komt niets meer uit je handen en het is heel belangrijk dat je rust neemt tijdens deze crisisfase. Contact hebben met de werkgever wordt afgeraden. In de tweede fase kom je eerst weer een paar uur in de week naar je job en ga je samen met je werkgever in kaart brengen wat jou kan helpen om dit te laten slagen. Er wordt goed gekeken wat haalbaar is voor jou. In de derde en laatste fase ben je alweer voor de volle 100% aan het werk en bekijk je hoe de burn-out is ontstaan en wat je in de toekomst kunt doen om een nieuwe burn-out te voorkomen. In deze blog geef ik je voornamelijk tips voor fase twee: een succesvolle re-integratie na je burn-out.

Laat duidelijk zien wat er speelt

Een belangrijke oorzaak van je burn-out kan zijn dat je niet op tijd naar je gevoel hebt geluisterd wanneer je merkte dat je eigenlijk te moe was, een taak liever niet wilde doen, het overzicht helemaal kwijt was, …. Het is belangrijk dat je vanaf nu open bent over wat er bij je speelt. Wat vind je fijn? Wat verwacht je van je collega’s? Laat het je leidinggevende of collega’s duidelijk weten wanneer jij je machteloos voelt als het even niet lukt of als je vragen hebt. Hoe duidelijker jij hierover bent, hoe sneller de mensen om je heen zullen begrijpen wat jij nodig hebt. En hoe sneller de balans weer is hersteld op de werkvloer nadat je een tijdje weg bent geweest.

Toon hoe je je voelt

Geef je grenzen aan

Je grenzen duidelijk aangeven kan erg lastig zijn, zeker wanneer je net uit een heftige burn-out komt. Maar het is wel nodig voor een succesvolle re-integratie. Omdat je weer terug bent op je job, kunnen veel collega’s denken dat je direct weer snel mee kunt draaien met de dagelijkse gang van zaken. Misschien geven ze je wel extra werkzaamheden of wordt er al snel van alle kanten aan je gevraagd wat er nog moet gebeuren. Bespreek met je leidinggevende en collega’s wat je wel en niet wilt. Hoeveel werkzaamheden kan je aan? Hoeveel uren kan en wil je werken de eerste paar weken? Waar mogen collega’s je wel om vragen en waar zit je eigenlijk niet op te wachten? Krijg dit helder voor jezelf. Op die manier weet jij heel goed waar je grenzen liggen en kun jij die ook consequent uiten naar je collega’s zonder dat er onbegrip ontstaat. Geef duidelijk aan wanneer iets je teveel wordt en neem je persoonlijke ruimte in.

Zorg goed voor jezelf

Goede zelfzorg is extreem belangrijk wanneer je na je burn-out succesvol wilt re-integreren op de werkvloer. Neem voldoende pauze tussen alle werkzaamheden door en eet je lunch niet achter je bureau op. Neem geen werk mee naar huis en zorg dat je na je werkdag het werk ook echt op kantoor kunt laten liggen tot de volgende dag. Probeer te genieten van je gezin of vrienden en het doen van leuke dingen naast je job. Ga iets doen waarvan jij helemaal tot rust komt en verwen jezelf. Ga regelmatig naar buiten de natuur in om lekker te bewegen en frisse lucht op te snuiven. Ga naar bed op het moment dat je je moe begint te voelen en pak het aantal uren slaap dat jouw lichaam nodig heeft tijdens deze herstelfase. Eet op regelmatige tijdstippenDit alles kan ervoor zorgen dat jij sterker in je schoenen staat als er iets onverwachts gebeurt en dat je meer doet dan alleen maar werken of blijven piekeren over je job zoals je misschien deed voordat je je burn-out kreeg.

Bouw stapje voor stapje aan je herstel

Probeer niet te snel te gaan. Je hebt door de burn-out een flinke klap gehad en je lichaam heeft tijd nodig om daarvan te herstellen. Pak dus niet direct al je werkzaamheden weer op, maar overleg met je leidinggevende wat voor jou het belangrijkste is. Bespreek samen wat je aankunt en hoeveel uur je maximaal wilt werken. Na langdurige afwezigheid van jouw kant door ziekte, heb je recht op aangepast werk. Lichte taken en werkzaamheden die niet teveel van je concentratievermogen vragen. Welke werkzaamheden geven jou de meeste energie? Waar word je blij van? Pak die als eerste op, de rest komt later wel. Probeer ook na te gaan van welke werkzaamheden of situaties je de vorige keer zoveel stress kreeg dat ze ook geleid hebben naar je burn-out. Ga in gesprek met je leidinggevende om te bespreken of je deze specifieke werkzaamheden permanent niet meer hoeft uit te voeren. Op die manier kan je een eventuele terugval voorkomen.

Zorg voor professionele begeleiding

Als je succesvol wilt re-integreren na je burn-out, kan het slim zijn om professionele begeleiding in te schakelen. Iemand die jou kan helpen met het leren aangeven van je grenzen, het voor jezelf zorgen, het uiten van je emoties op de werkvloer en het herkennen van de valkuilen waardoor je in eerste instantie in een burn-out bent beland. Zodat jij voortaan weer plezier en voldoening uit je job kunt halen, een goede balans ervaart tussen werk en privé en je elke avond weer energiek en enthousiast naar huis kunt keren. Wanneer je goede coaching krijgt tijdens je re-integratie, zal de kans om terug te vallen in een burn-out aanzienlijk kleiner zijn. Wij helpen je graag verder.

Professionele begeleiding bij re-integratie

Ben jij klaar voor een succesvolle re-integratie?

Call for action

Een succesvolle re-integratie na een burn-out gebeurt echt niet zomaar. Met welke van deze tips wil/kan jij aan de slag?

  • Laat duidelijk zien wat er speelt
  • Geef je grenzen aan
  • Zorg goed voor jezelf
  • Bouw stapje voor stapje aan herstel
  • Zorg voor professionele begeleiding

Loopbaanbegeleiding tijdens je re-integratiefase

Wist je dat loopbaanbegeleiding tijdens de re-integratie fase heel veel zin heeft? Wat zijn thema’s die aan bod kunnen komen?

  • Hoe geef je je grenzen aan? Hoe zeg je nee?
  • Wat heeft ervoor gezorgd dat je uitgevallen bent? Op welke stress signalen zal je moeten letten? Hoe voorkom je terugval?
  • Welke taken/activiteiten geven je het meeste energie?
  • Hoe wil je het liefst zelf terugkeren naar de werkvloer?
  • Wat zeg je aan wie?

Dit kan zonder en met VDAB loopbaancheques. 7u coaching voor 80 euro in totaal. Op een 50-tal locaties in Vlaanderen en Brussel.

Proost op een succesvolle re-integratie,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#succesvollereintegratienaburnout #reintegratienaburnout #burnoutherstel #terugvalburnoutvoorkomen #terugaanhetwerknajeburnout #naburnoutweerophetwerk #terugkomennaburnout #burnoutreintegratie