- Annelies Quaegebeur

Hoe voed jij je toekomstvisie mbt je loopbaan?

 

Mensen hebben het soms lastig om te bepalen waar ze over 10, laat staan 20 of 30 jaar willen staan met hun loopbaan. Een coach kan je helpen bij het formuleren van deze doelen door op een niet oordelende, nieuwsgierige manier te gaan bevragen. Een aantal vragen die ik regelmatig stel zijn:

  • Als alle jobs, waar ook ter wereld, welke hierarchische laag dan ook, het zelfde loon zouden voorzien, welke job zou je dan doen?

  • Als je 3 professionele dromen zou kunnen waarmaken (en je weet op voorhand dat je daarin slaagt), welke zouden dat dan zijn?

  • Als er geen enkele belemmeringen zouden zijn, waarmee zou je je dan professioneel willen bezighouden?

Dikwijls merk ik dat als ik dit soort vragen stel dat er bezwaren naar boven komen: dat is niet realistisch, dat is maar voor enkelingen weggelegd, jamaar dan kan 'dat' niet meer en ga zo maar door. Heel valabele bezwaren op zich, ... en toch, wat als het écht wel kan, datgene wat je wilt?

Wie een goed beeld heeft over zijn toekomstidealen zal andere keuzes maken, hier en nu.

 

Hoe kan je die toekomstvisie dan voeden?

 

En/En verhalen

Vele mensen denken in of/of verhalen: het is dit of dat. Hoe zou het zijn moest je er een en/en verhaal kunnen van maken? Opstarten als zelfstandige én onmiddellijk voldoende omzet halen, 2 competenties die je niet noodzakelijk samenziet combineren in een zelfde job, ... Op zoek gaan naar en/en mogelijkheden is soms al een kleine belangrijke stap om op een nieuw spoor te geraken.

 

Professionele rolmodellen

Wie is jouw professionele rolmodel (misschien zijn het wel meerdere personen)? Wat doen die romodellen juist? Wat trekt je zo in hen aan? Als jij (waar ook ter wereld) ziet dat iemand doet wat jij graag wilt gaan doen in de toekomst, dan weet je dat het mogelijk is. Durf jij contact op te nemen met dat rolmodel en te vragen hoe hij/zij geraakt is waar hij/zij nu staat?

 

Verschillende wegen uitstippelen

‘Alle wegen leiden naar Rome’ hoor je wel vaker. Dikwijls zien mensen, vanuit hun eigen denkkader, maar 1 of een beperkt aantal mogelijkheden om hun doel te bereiken. Wil je bijvoorbeeld je netwerk vergroten dan kan dat quasi overal: op het werk, tijdens netwerkevents, in sportclubs, op feestjes, ... Je kan dus via verschillende wegen je doel bereiken. Als coach help ik mijn coachees om alternatieven te zoeken, benoemen en mee aan de slag te gaan.

 

Een toekomstvisie kan veranderen

Elke droom kan na verloop van tijd, door om het even welke belevenis of inzicht, veranderen. En maar goed ook want vasthouden aan een droom waar je niet meer achterstaat is puur energieverlies. Beter is dan om je droom bij te stellen, los te laten, ... wat het dan ook is om die nieuwe droom de kans te geven om te ontwikkelen en neergezet te worden.

 

Focus op heden en toekomst

Mensen praten makkelijk over het verleden. Als het over een toekomstvisie gaat is het belangrijker om te focussen op waar je nu staat en waar je naartoe wilt. Als coach zal ik hier een balans in aanbrengen en een coachee uitnodigen om meer over heden en toekomst te praten dan over het verleden.

Ook maak ik er een gewoonte van om mensen te wijzen op hun taalgebruik. ‘moeten’, ‘nooit’, ‘iedereen’ en negatieve verwoordigen halen energie weg. Op een positieve manier over de toekomst praten, zonder vooroordelen geeft dikwijls al een heel andere sfeer.

 

Concrete doelen

‘Ik wil werken met passie’ is op zich een superdoel. Dat doel wordt nog krachtiger naarmate je dit concreter maakt. Vraag is dus, wat betekent dat dan, ‘met passie werken’. Met andere woorden, wat heb jij allemaal nodig om met passie te kunnen werken? Wat moet er dan een deel zijn van je takenpakket, met welk soort mensen wil je dan werken, in welke bedrijfsomgeving, welke sfeer moet er zijn, ... hoe concreter de doelen hoe makkelijker het is om dit meetbaar te maken en na verloop van tijd ook te evalueren op basis van waarneembare resultaten.

 

Richt je op het ‘wat’

In eerste instantie is het belangrijk om te weten ‘wat’ je wilt vereiken, niet 'hoe' je dat dan zal aanpakken. Als je kijkt naar Martin Luther King met zijn ‘I have a dream’ schetst hij zeer helder zijn visie van zijn land, niet hoe die visie dan bereikt moest worden. De helderheid en kracht van zijn woorden hebben ertoe bijgedragen dat er werkelijke verandering is gekomen.

Als je te veel bezig bent met 'hoe' je iets moet bereiken verlies je wel eens energie. Als je ergens wilt geraken dienen zich onderweg dikwijls ‘hoe’ mogelijkheden aan. ‘Building the bridge as you walk on it’ van Robert Quinn is hier dan heel toepasselijk.

Uiteraard is het ‘hoe’ belangrijk als je in actie wilt komen, maar pas nadat je ‘wat’ zo haarscherp mogelijk is.

 

Plannen en to do lijstjes maken

Als je weet ‘wat’ je wilt en je hebt een aantal mogelijke ‘hoe’s’ kan je stilaan beginnen plannen. Hoeveel tijd heb je realistischerwijze nodig om je toekomstvisie te bereiken? Welke stappen moeten er genomen worden? Wie kan je vragen om je hierbij te helpen? Wat zou mogelijks een toegevoegde waarde kunnen zijn bij de realisatie, ...

 

Bespreekbaar maken

Bespreek met zoveel mogelijk mensen je ideëen. Mogelijks krijg je input waardoor je kan verfijnen of verduidelijken, risico’s en voordelen vanuit een andere hoek kan bekijken, ... door iets bespreekbaar te maken breng je het ook dichterbij, maak je het tastbaarder en dat op zich geeft al energie.

 

Call to action

Hoe concreet is jouw toekomstvisie over je loopbaan?

Welke stappen kan je zelf ondernemen om je visie scherper te krijgen?

 

Proost op je toekomstvisie!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#loopbaan #mindset #calltoaction