Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Hoe ervoor zorgen dat je gehoord wordt?

Hoe ervoor zorgen dat je gehoord wordt?

 

Misschien herken je het wel: je zit uren in een vergadering op je werk en niemand vraagt je wat. Alleen de populaire collega’s zijn aan het woord, terwijl jij enkel aan het luisteren bent. Of je wilt graag wat inbrengen, maar het lijkt net of je leidinggevende je niet ziet en hoort. Je oppert bescheiden een idee dat genegeerd wordt, maar waar een ander later mee aan de haal gaat. Daar wordt uiteindelijk wel naar geluisterd. Het kan natuurlijk enorm frustrerend zijn als je niet gezien en gehoord wordt terwijl je wel iets bij te dragen hebt. Zeker als je een vrouw bent of een andere nationaliteit hebt dan de meeste van je collega’s. Er is zelfs uit onderzoeken gebleken dat vrouwen en mensen van een andere nationaliteit op de werkvloer minder kansen krijgen om te spreken dan hun mannelijke, blanke collega’s, meestal behoorlijk extravert ook. Hun mening wordt regelmatig niet gerespecteerd of hun perspectief wordt niet belangrijk genoeg gevonden. Er kan worden gediscrimineerd en het kan zelfs zo zijn dat je daardoor bang bent geworden om je uit te spreken.

Het is tijd voor verandering: het is tijd om jouw stem te laten horen. In dit blog geef ik je 6 tips over hoe je dit slim aan kunt pakken.

Besef dat mensen je niet leuk hoeven te vinden

Er zijn van die minder leuke momenten op het werk waarbij je voelt dat je je uit moet spreken. Denk aan een collega die over andere collega’s roddelt of een leidinggevende die je niet respectvol behandelt. Of als iemand een voorstel doet waarvan je weet dat het geen goed idee is. Als je voor jezelf durft op te komen in die situaties, word je misschien niet aardig gevonden… maar er moet dan wel naar je worden geluisterd. Je dwingt op deze manier respect voor jezelf af. Laat dus los wat andere mensen wel niet van jou of de situatie zullen denken en deel eerlijk wat je vindt en voelt. Op die manier laat je je stem luid en duidelijk horen en kom je voor jezelf op op de momenten dat dit nodig is. Je wordt hierdoor voortaan sneller serieus genomen.

Je kan trouwens ook nooit met iedereen even goed overeen komen… als je altijd maar bezig bent om iemand anders te “pleasen”, dan wordt het hoog tijd om eerst en vooral jezelf te “pleasen” ..

Weet op welke manier en wanneer je iets zegt

Als je iets belangrijks wilt uitspreken, kies dan wel voor de juiste timing. Is er bijvoorbeeld in de wekelijkse vergadering een vragenuurtje? Kan je jouw eigen mening inbrengen tijdens het teamoverleg? Of kan je jouw collega even apart nemen voor een 1 op 1 gesprek? Doe dit dan. Daarnaast is het van belang dat je goed nadenkt over wat je kwijt wilt en hoe je dit gaat brengen als je met de juiste personen om tafel zit. Denk dus op voorhand na over de communicatiestijl die je zal handteren bij een specifieke persoon. Je kunt van tevoren thuis voor de spiegel oefenen en observeren hoe je overkomt. Spreek de woorden duidelijk uit en ga zelfverzekerd rechtop staan of zitten. Kijk jezelf recht aan, gebruik het juiste stemvolume en blijf vriendelijk. Praat niet te snel en varieer in toonhoogte, dit maakt het fijner voor anderen om naar je te blijven luisteren. Doe dit een aantal keer, zodat je vol zelfvertrouwen het gesprek aan kunt gaan als het moment daar is. Vind je het lastig om jezelf te observeren? Neem jezelf dan op en luister terug wat je eventueel nog kunt verbeteren.

Denk goed na over je taalgebruik

Zorg ervoor dat je jezelf niet filtert, maar wees heel erg duidelijk naar je collega’s en je leidinggevenden toe zodat de boodschap niet mis begrepen kan worden. Gebruik dus geen woorden die jou onzeker doen overkomen: ‘Misschien, enigszins, hopelijk’ etc. Kom direct to-the-point op een manier die bij jou past. Ga ook niet hakkelen en stotteren, maar spreek jezelf uit met de volle overtuiging dat jij het ook waard bent om gehoord te worden. Hoe beknopter het punt dat je wilt maken, hoe minder tijd je nodig hebt om je punt duidelijk te maken aan de anderen en hoe sneller ze zullen luisteren.

Bouw fijne relaties op met mensen die je steunen

Als er een collega in de buurt is waarvan je weet dat anderen zijn of haar mening altijd respecteren, is het handig om hier een relatie mee op te bouwen. Uiteraard wel alleen als je je ook op je gemak voelt bij die persoon en hij/zij je het idee geeft dat er wel naar je geluisterd wordt. Wanneer je dan een moeilijk gesprek moet voeren of je wil aangeven dat er vaker naar jouw mening gevraagd mag worden in vergaderingen, is het fijn als die collega in de buurt is om jou te steunen. Ook tijdens het geven van presentaties kan het veiliger voelen om je uit te spreken wanneer er een paar vriendelijke ogen naar je kijken van een persoon die jou serieus neemt. Met andere woorden: bouw een soort van fan-club om je heen.

Zoek plekken buiten je werk waar je je sneller durft uit te spreken

Zoek veelvuldig plekken op buiten je job die jou het gevoel geven dat je gezien en gehoord wordt. Waar je je veilig genoeg voelt om je uit te spreken. Denk aan het bezoeken van een vriendengroep, een sportschool of een creatieve workshop. Een andere optie is in de leer gaan bij een loopbaancoach die jou helpt om gemakkelijker te communiceren en meer vertrouwen op te bouwen door je stem te laten horen. Geef jezelf de tijd om hieraan te werken.

Loopbaanbegeleiding is immers zoveel meer dan van werk veranderen – het gaat letterlijk en figuurlijk over allerlei thema’s die verbonden zijn met werk en loopbanen.

Spreek je uit in een online meeting

Tegenwoordig vinden veel vergaderingen via Zoom of Teams plaats. Dan is het nog moeilijker om gezien of gehoord te worden en gebeurt het bijvoorbeeld veel sneller dat je onderbroken wordt door iemand (die het beter denkt te weten dan jij). Op het moment dat dit gebeurt, kan je aangeven dat jij nog aan het woord bent en dat je het fijn zou vinden als de ander je uit liet praten. Ook al is de ander een man of een leidinggevende. Sta je op het punt dat je iets wilt zeggen, maar kom je niet tussen het gekakel door, dan kan je je hand opsteken via het emoji icoontje in zowel Zoom als Teams. Hiermee geef je aan dat je iets hebt toe te voegen aan de meeting. Word hier niet naar gekeken, wacht dan even tot er een korte stilte valt, zet je microfoon aan en geef aan dat je echt iets belangrijks te melden hebt. Hierna zijn alle ogen gegarandeerd op jou gericht. Heel veel succes gewenst!

Word je gehoord? Luister je naar anderen?

Gehoord worden en naar iemand anders luisteren is natuurlijk niet het zelfde, dus laat ons deze 2 even uit elkaar trekken…

  • Word jij gehoord? Luisteren je collega’s en baas naar je? Op een schaal van 0 tot 10/10?
  • Luister jij naar anderen, ook stillere mensen, collega’s minder hoog op de hiërarchische ladder? Op een schaal van 0 tot 10/10?

Hoe kan je op een slimme manier je stem laten horen?

  • Weet dat mensen je eigenlijk niet leuk moeten vinden
  • Beslis wanneer je iets zegt, en op welke manier
  • Denk goed na over je taalgebruik
  • Bouw fijne relaties op met mensen die je steunen
  • Zoek mogelijkheden buiten je werk waar je kan oefenen
  • Durf (ook) te spreken in een online meeting

Proost, op gehoord worden,

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#jemeningdelen #inclusie #diversiteit #geendiscriminatie #introvertie #luisteren #gehoordworden