Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

5 eigenschappen die je als professional moet bezitten

Welke eigenschappen moet je als professional bezitten?

 

Wat zijn professionele vaardigheden of eigenschappen?

Van nature bezit je al een aantal eigenschappen die ervoor zorgen dat jij erg goed bent in bepaalde zaken. Als het van nature komt en moeiteloos gaat worden dit ook talenten genoemd, ook al vind jij dit niet speciaal.

Als je denkt aan een professionele vaardigheid, betekent dat, dat deze persoonlijke kwaliteit, ook sterk tot uiting zal komen in de uitvoering van je job. Ben jij bijvoorbeeld erg behulpzaam? Dan is dit in jouw professionele loopbaan vaak duidelijk te merken: je helpt graag andere mensen en kunt goed samenwerken. Ben jij juist heel goed in het overtuigen van jouw collega’s of klanten? Dan zul je waarschijnlijk een functie in de verkoop graag doen.

Naast deze persoonlijke vaardigheden, heb je gedurende je loopbaan ook een aantal praktische vaardigheden ontwikkeld. Denk maar eens aan heel snel kunnen typen, het kunnen bereiden van een smakelijk gerecht of het timmeren van een hek. Dit zijn natuurlijk heel specifieke en praktische voorbeelden.

 

5 eigenschappen die je als professional moet bezitten

Voor iedere professional zijn er eigenlijk vijf generieke persoonlijke eigenschappen aan te wijzen, die in elk bedrijf worden gewaardeerd.

Het is prettig om met jou samen te werken

Wanneer jij ergens gaat solliciteren, zullen de recruiters altijd kijken naar hoe jij als persoon in elkaar zit. Ze kijken niet alleen of je vriendelijk bent en in het team past, maar vragen vaak ook voorbeelden over jouw eerdere samenwerkingen in een team of met een collega. Als jij dus heel goed bent in samenwerken, is het slim om een aantal voorbeelden te bedenken die dit illustreren. Pak een voorbeeld waarbij je tijdens het samenwerken aandacht had voor de motieven en drijfveren van je collega’s. Dit laat al zien dat jij empathisch bent en openstaat voor de mening van anderen. Iets wat over het algemeen als zeer prettig wordt ervaren. Geef daarnaast een voorbeeld van een mogelijke conflictsituatie in een eerdere job en beschrijf hoe je deze situatie hebt aangepakt. Dit zegt een hoop over jouw manier van handelen wanneer dit soort gebeurtenissen zich voordoen. Het is in zo’n geval natuurlijk altijd beter om rustig een gesprek aan te gaan met de ander, in plaats van diegene op een agressieve manier te benaderen. Jouw manier van handelen geeft je leidinggevenden duidelijk inzicht in jouw geschiktheid voor samenwerking in een team met verschillende collega’s.

Je kunt helder en duidelijk communiceren

Op de werkvloer heeft iedereen elkaar altijd wel iets te vertellen. Het is belangrijk dat je aan kunt voelen of iets gepast is om te zeggen tegen een leidinggevende, of dat je het beter kunt bewaren voor een gezamenlijke vergadering met je collega’s. Om even te peilen wat zij ervan vinden.

Goed kunnen luisteren en aanvoelen is in elke organisatie van levensbelang. Alleen door goed te luisteren en de ander uit te laten praten, kun je echt horen wat de ander zegt en hier actie op ondernemen. Je gaat dus niet zomaar zelf wat uitproberen, omdat je eigenlijk niet goed hebt opgelet tijdens de gegeven uitleg. Ook het overbrengen van een bepaalde boodschap of taak aan jouw collega’s, moet helder en duidelijk door jou gebeuren. Bevraag daarom altijd je collega’s of andere teamleden na je uitleg, om te checken of het helemaal helder is wat je zojuist aan ze hebt overgebracht. Let daarbij goed op hun lichaamstaal. Sommige mensen zullen namelijk toch zeggen dat ze iets begrijpen, terwijl hun lichaamstaal eigenlijk iets anders aangeeft. Als je dit opmerkt, kun je nog een paar extra vragen stellen aan die persoon om te checken of er uiteindelijk daadwerkelijk begrip is.

Zeker wanneer er sprake is van een organisatie met verschillende afdelingen, is het belangrijk om ten allen tijde met elkaar in gesprek te blijven. Zo voorkom je dat je langs elkaar heen gaat werken of dubbel werk aan het doen bent. Blijf naar klanten aan de telefoon of per e-mail ook altijd netjes en beleefd in je communicatie, zelfs als de klant jou op een minder vriendelijke manier aanspreekt.

Je bent een betrouwbare werknemer

Ieder mens vindt het fijn om te weten wat ze aan een ander hebben. Dit geldt natuurlijk helemaal in een professionele organisatie. Daarom is het van belang dat je altijd de door jou gemaakte afspraken met je werkgever, klanten of leverancier zoveel mogelijk nakomt. Doe wat je hebt beloofd hebt en kom iedere dag op de afgesproken tijd het kantoor binnen. Liefst nog wat eerder. Wanneer ze jou daar iedere dag trouw om negen uur ‘s ochtends zien zitten, weten je collega’s dat ze op je kunnen rekenen en kan jouw leidinggevende altijd een beroep op je doen, indien nodig. Laat zien dat je je werk leuk vindt, praat niet negatief over je job met collega’s en ga niet over collega’s zitten roddelen. Dat zorgt voor een vervelende sfeer op het werk. Probeer je daarnaast niet te vaak ziek te melden, maar echt alleen als het niet anders kan. Wanneer jij je te vaak ziek meldt, kan het bedrijf denken dat je geen zin hebt om te werken of dat je liever lui dan moe bent. Laat zien dat je echt graag wilt werken en kom gewoon opdagen als dat van je verwacht wordt.

Je bent efficiƫnt en doelgericht

Werkt het bedrijf met targets of heb je weleens een bepaald doel voor jezelf gesteld over het werk dat je op vrijdag af wilt hebben? Laat zien dat je zo efficiënt mogelijk werkt. Verspil geen tijd door de klus steeds uit te stellen of continue naar de koffieautomaat te lopen en een praatje te maken met collega’s. Zorg ervoor dat je samen met een team die targets gaat behalen en bespreek van tevoren gezamenlijk jullie plan van aanpak. Hoe sneller en geconcentreerder jullie werken, hoe sneller de klus geklaard is. Wanneer je voor een job wilt solliciteren, waarin je leiding moet geven aan een team, is doelgerichtheid net zo belangrijk als efficiëntie. Geef bijvoorbeeld aan dat jij ieder teamlid een bepaalde taak toe zou wijzen, waarbij je erop let dat die taak ook het best door die specifieke persoon uitgevoerd kan worden. Je houdt dan rekening met ieders talenten en vaardigheden. Zo behaal je gezamenlijk veel sneller dan een doel, dan wanneer je ieder, zonder naar hun persoonlijkheid te kijken, een taak geeft. Voor leidinggevende posities, maar ook als werknemer, is efficiëntie en naar een gericht resultaat toewerken, dus een absolute must. Het gaat er niet per se om dat je keihard werkt en aan het eind van de dag eigenlijk nog niet bent waar je had willen zijn, maar dat je stap voor stap met zijn allen gefocust aan de slag gaat om de klus goed en snel te klaren.

Je bent flexibel en meegaand

Wie bereid is soms meer te doen voor de werkgever dan in zijn of haar functieomschrijving vermeld staat, krijgt al snel een streepje voor. Meld je bijvoorbeeld eens aan als begeleider voor een open dag om over de organisatie te vertellen aan potentiële nieuwe medewerkers, help je collega’s eens een handje als jij je werk al eerder af hebt, of organiseer een bedrijfsuitje voor jouw team. Doordat je een flexibele houding aanneemt, zullen er minder snel conflicten ontstaan op het werk en verloopt de samenwerking in een team dus beter. Werkgevers vinden het erg fijn als je meedenkt met de organisatie en stellen het op prijs als jij wat van je laat horen wanneer je een goed idee hebt. Door flexibel en meegaand te zijn, zullen werkgevers jouw inzet zeer waarderen, omdat je je gemakkelijk aan kunt passen aan hun nieuwe wensen. Je kunt snel schakelen tussen verschillende taken en gaat gewoon verder met het werk dat er nog ligt. Wanneer jij flexibel bent, is het vaak ook zo, dat je van je werkgever al snel zelfstandig aan de slag mag en bijvoorbeeld je eigen werktijden in mag delen. Het hebben van flexibiliteit brengt echter ook verantwoordelijkheid met zich mee. Het werk moet wel afgemaakt worden binnen de gegeven tijd en er wordt van jou verwacht dat je zelf de discipline hebt om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Bezit jij deze 5 eigenschappen als professional

Call to action

Hoe goed scoor je op 10 voor elk van bovenstaande eigenschappen?

  • Fijn samenwerken
  • Helder en duidelijk communiceren
  • Betrouwbaar zijn
  • Efficiënt en doelgericht werken
  • Flexibel en meegaand zijn

Welke is de eigenschap die het meeste aandacht van je vraagt omdat je er nog het meest in te leren hebt?

Welke stappen kan je zetten om die eigenschap meer te ontwikkelen?

Proost, op je persoonlijke eigenschappen

Annelies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen; annelies@a-lissome.be .

 

#communiceren #efficiëntie #doelenstellen

Je bent een betrouwbare werknemer

Het is prettig om met jou samen te werken

Je kunt helder en duidelijk communiceren

Je bent doelgericht en efficiƫnt

Je bent flexibel en meegaand