- Annelies Quaegebeur

4 te vermijden valkuilen in je allereerste job, en erna!

1 september was nog maar net vorige week. Voor vele kinderen een nieuw begin. Een nieuwe school, een ander klaslokaal, nieuwe klasgenootjes, een nieuwe juf, ....

Voor diegenen die aan de start van hun loopbaan staan is het hun allereerste job die mogelijks net begonnen is.

Heb je de juiste keuze gemaakt? Wat gaat het geven? Zal je het wel aan kunnen? Heb je de nodige skills? … vragen die sommigen zich misschien stellen en waar anderen zich hoegenaamd geen zorgen over maken.

Werken en studeren is immers niet hetzelfde. Bij werken wordt je normaal gezien binnen bepaalde uren op kantoor verwacht dus als het nodig is wil dat zeggen elke dag opstaan met een wekker. Gewoon niet komen opdagen op het werk is geen optie. Je verlof beperkt zich gemiddeld tussen 4 en 6 weken per jaar. Je kan niet altijd verlof nemen als het jou uitkomt, …

Langs de andere kant zal je wel betaald worden om te doen wat je doet dus als je je job graag doet is dat alleen maar een bonus en sta je er mogelijks met plezier op!

Er zijn genoeg mensen die hun loopbaan uitbouwen zoals het bij hun past, waarbij ze werk en plezier combineren en de balans tussen werk en privé in evenwicht blijft. Het bestaat dus wel.

Voor een job of loopbaan kiezen gaat over zoveel meer dan beslissen waarmee je je geld zal verdienen. Denk maar eens aan hoeveel uren je per dag gemiddeld werkt. Van de tijd in de week dat we gemiddeld wakker zijn brengen we quasi 65% door van/naar of op het werk (sommigen minder en sommigen meer). Onderschat het belang dus niet van een job of loopbaan die bij je past.

Sommigen weten heel erg goed wat je ze professioneel willen gaan doen (misschien zelfs van als ze kind waren). Voor de meesten onder ons is dat niet het geval en is een loopbaan een proces van ‘trial and error’ en elke keer groeien richting datgene wat bij je past. Bovendien geven de meesten niet veel aandacht of tijd aan het kiezen van een job die bij hen past, of ze kiezen een job voor de verkeerde reden: (vals) gevoel van werkzekerheid, een goed loon, dicht bij huis. Het is echter niet omdat je in een bank gaat werken dat je niet ontslagen zal worden. Het is ook niet omdat je een goed loon hebt dat je gelukkig bent in je job (of niet ontslagen kan worden). Evenzo kan dicht bij huis werken betekenen dat als er een emergency is dat jij altijd diegene zal zijn die moet inspringen.

Heb jij genoeg nagedacht over wat jij professioneel wilt? Of heb je gewoon de eerste de beste job aangenomen? Of misschien heb je gewoon iets gezocht dat in lijn ligt met je studies terwijl dat eigenlijk niet is waar je hart sneller van gaat slaan…

 

Hieronder 4 valkuilen en wat je eraan kan doen. Niet alleen in je eerste job, maar ook in alle andere die mogelijks zullen volgen.

 

Geen zelfinzicht -> Je professionele bucketlist

Het gebeurt zelden dat iemand die in zijn eerste job zit écht inzicht heeft in zichzelf. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt maar voor de meerderheid aan coachees die we over de vloer krijgen zijn onderstaande vragen iets waar nog nooit over werd nagedacht. Zelfs voor mensen die al enige tijd aan het werk zijn en/of van de ene in de andere job gerold zijn is een simpele analyse van de antwoorden op onderstaande vragen soms al een eye-opener wat betreft waarom ze zich in de huidige job niet gelukkig voelen.

Start dus met het opmaken van je professionele bucketlist aan de hand van je antwoorden op onderstaande vragen:

  • Welke talenten wil je graag inzetten? Welke taken of verantwoordelijkheden geven je het meeste energie?

  • Welke competenties wil je graag ontwikkelen tijdens je 1e job?

  • Welke waarden wil je terugvinden in het bedrijf waarvoor je werkt?

  • Wat motiveert je professioneel?

  • Wat zijn je interessegebieden? In welke sectoren zou je graag aan het werk gaan?

  • Wat moeten de kwaliteiten van je leidinggevende zijn?

  • Hoeveel verantwoordelijkheid wil je nemen?

  • Wat wil je in je eerste jaar graag bereiken? Hoe ga je weten dat je dat bereikt hebt?

Conclusie: Probeer zoveel mogelijk van wat je zelf wilt terug te vinden in je job! Maak die dingen ook zoveel mogelijk bespreekbaar met je leidinggeven of HR.

 

Zwart wit denken -> 50 shades of grey

De professionele wereld is niet wit of zwart, het zijn 50 tinten grijs (en zoveel meer).

  • Je moet kunnen omgaan met onzekerheid, want wat vandaag is kan morgen anders zijn.

  • Verandering is een constante geworden, leer ermee te leven.

  • Vooruitplannen is moeilijk geworden want ad hoc en last minute komen er gegarandeerd nog dingen bij die er van je verwacht worden.

  • Je zal theorie moeten omzetten naar de praktijk én het kan zijn dat de aangeleerde theorie in die specifieke praktijk niet werkt en je andere manieren zal moeten vinden.

  • Je zal moeten samenwerken met mensen die je mogelijks helemaal niet liggen en het team kan virtueel zijn.

  • Face to face meeting, skype meeting, video conferencing… we are working globally.

  • (Internet) Techologie evolueert, super-snel.

  • Problem solving will be your middle name.

Conclusie: Probeer voor jezelf een grijs-zone te vinden die bij je past en goed voelt, én waar je zelf ook flexibel mee kan omspringen.

 

Ongezonde werk privé balans -> Make a life, not just a living

Work hard, play hard! De tijd dat er gewerkt moet worden mag er gerust hard gewerkt worden. Er gaat niemand dood van nu en dan overuren doen. Echter als het alleen ‘work’ en no ‘play’ is dan klopt het niet.

Het is nooit te laat om dingen te doen die je graag doet. Zowel professioneel als privé. Als je volledige zijn afhangt van je job zou het weleens kunnen zijn dat je vroeg of laat tegen de (burn-out) lamp loopt.

Wat zijn zaken die je graag in je vrije tijd doet en waar je energie van krijgt? Lijst ze gerust eens op. Hoe lang is het geleden dat je elk van de items op die privé bucketlist hebt gedaan? Het is belangrijk dat je af en toe tijd neem om die dingen in te plannen.

Conclusie: Zorg ervoor dat je een leven hebt buiten je job en vink af en toe dingen af van je privé bucketlist.

 

Aanmodderen -> Neem actie

Wie is diegene die verantwoordelijk is voor je loopbaan? Je baas? Je collega’s? Je werkgever? Je partner? Neen hoor, de enige die verantwoordelijk is voor je loopbaan ben je zelf! Neem dan ook het heft in eigen handen als je merkt dat er zaken zijn die niet meer kloppen.

Conclusie: Klopt er voor jou iets niet meer in je loopbaan? Wat kan je er zelf aan veranderen? Indien nodig, ga intern het gesprek aan over wat je noden zijn, wat je verwacht, wat er wel of niet werkt voor je, …

 

Call to action

  • Hoe goed ken je jezelf? Wat staat er allemaal op je professioneel wenslijst? In welke mate laat je dat ook mee bepalen wat je volgende professionele stap is?

  • Hoe flexibel ben je? Indien niet (zo heel) flexibel, wat is een eerste stap dat je daarin zou willen zetten?

  • Hoe ziet je werk privé balans eruit? Als de balans te veel overslaat naar werk, wat ga je eraan doen om wat meer leuke privé dingen in te plannen? Hoe ga je dat doen? Wie kan je hierbij helpen?

  • In welke modus zit je wat betreft je job? Laat je alles maar gebeuren en modder je maar wat aan of neem je zelf je verantwoordelijkheid en neem je actie? Indien het eerste…wat is voor jou een essentiële eerste stap om hier een evolutie in te brengen?

 

Proost op een geweldige (allereerste) job en leven!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#actie #verantwoordelijkheid #worklifebalans #mindset #energie #talent