- Ulrike Hanig

Hoe realiseer je je professionele dromen als werkende mama?

 

Hoe voel je je op dit moment?

Hoe gaat het met jou?

 

Loop je misschien ook rond met een onvoldaan gevoel? Je bent niet 100% goed bezig met je job, maar je hebt ook de indruk geen 100% goede moeder te zijn.

 

Als werkende mama’s zijn we dikwijls moe, zijn we continu bezig en hebben we soms de indruk achter de feiten aan te hollen.

Resultaat:

  • Vermoeidheid
  • Schuldgevoelens
  • Woede

Maar soms ook:

  • Droevigheid
  • Of schaamte omdat we geen perfecte mama zijn.

 

Het enige geruststellende hieraan is dat je niet alleen bent en dat deze gevoelens gelinkt zijn aan onze opvoeding en karakter. Op zich zou je denken dat je daar dan niet zoveel aan kan doen. Maar niets is minder waar!

Jij beslist zelf wat je doet met wat men jou gegeven heeft. En wij willen je hierbij graag inspireren.

 

Zuurstofmasker

In onze praktijk ontmoeten we veel moeders die er alles voor over hebben om het voor iedereen goed te willen doen. Op het werk, maar ook privé. Heel nobele intenties! Alleen gaan mama’s door dit gedrag onderuit. En, weet je, als het met jou niet goed gaat, als je te moe bent, op je tandvlees zit, als je niet naar je eigen behoeftes luistert, dan kan je anderen ook niet meer helpen.

Vergelijk dit maar met het zuurstofmasker in het vliegtuig: bij de veiligheidsinstructies wordt altijd expliciet uitgelegd dat als het zuurstofmasker valt, de volwassenen het eerst moeten opzetten en dan pas de kinderen. Want hoe kan je de kinderen helpen als je zelf geen zuurstof meer krijgt?

Dat is in het leven niet anders. En dat heeft niets te maken met egoïsme. Dat gaat puur om overleven.

 

Kinderen luisteren niet naar je woorden maar kijken naar je daden

Als ouders hebben we een voorbeeldfunctie voor onze kinderen. Als jij dus de hele dag rondloopt als een “kip zonder kop” EN alles gehaast doet (want “er is toch zoveel te doen: werken en huiswerk en eten maken en het huis schoonmaken .... ) WANT dat MOET allemaal... dan leer jij je kinderen dat jouw gedrag en jouw manier van doen normaal zijn.

Maar is het dat ook? Is dat wat je hen wilt meegeven?

Blijf daar eens bij stilstaan: zet je zuurstofmasker op en identificeer wat voor jou belangrijk is, welke jouw behoeftes zijn en wat jij je kinderen wilt meegeven voor het leven. En pas jouw gedrag dan aan. Want je kinderen zullen jou automatisch nadoen.

 

Hoe hoog ligt je eigen lat?

Nu je toch stilstaat bij hoe je vandaag functioneert, kijk eens even hoe hoog je lat ligt? In je job en thuis?

Heel dikwijls leggen we onze lat heel hoog omdat we zo zijn opgevoed, omdat we denken dat het zo moet, omdat we denken dat anderen dat van ons verwachten. Maar is dat wel echt zo? Wie beslist erover hoe hoog je je eigen lat legt? En wat ben je met een lat die zo hoog ligt dat je er nooit zal geraken?

Eens dat je doorhebt dat jij de enige bent die de lat zo hoog legt, besef je ook dat je de enige bent die ze naar beneden kan halen. Maar hoe?

Jean-Paul Sartre zei ooit: “je bent niet verantwoordelijk voor de dingen die anderen je hebben aangedaan, maar je bent er wel voor verantwoordelijk wat je ermee doet.” Dus hoe geraak je uit deze situatie?

Hierbij alvast drie sleutels. Ik noem het het “3 G” principe: gedachte - gedrag - gevoelens.

Als je één van deze drie aanpast, zullen de andere twee automatisch volgen. Dus als je rustigere gedachten koestert, zal je gedrag ook kalmeren en zal je je rustiger voelen. Of als je je bewust anders gedraagt, zullen ook je emoties en je gedachten veranderen. Het kan dus al een heel stuk helpen je lat naar beneden te brengen door je gedachten erover aan te passen. Dit kan je dan ook weer helpen om positiever in het leven te staan.

Je ziet: je hoeft je leven niet te ondergaan, je hebt altijd de keuze om er zelfs iets aan te doen.

Eens dit punt bereikt kan je ook verder kijken hoe je op professioneel vlak je dromen kan waarmaken. En hoe je je privé en professioneel leven het beste kan combineren.

 

Begin met het einde

Je weet waarschijnlijk heel goed wat je niet meer wilt. Weten wat je wel wilt is soms moeilijker, maar is wel een sleutel tot de oplossing. Deze visualisatie-oefening kan je helpen je doelstelling scherp te stellen!

Sluit even je ogen en stel je voor dat we tien jaar later zijn. Je bent tien jaar ouder maar ook tien jaar wijzer. En tussen nu en binnen tien jaar is er heel veel veranderd voor jou. Stel je voor dat je heel je potentieel verwezenlijkt hebt, dat je al je talenten hebt ingezet. Waar sta je dan? Wat doe je dan? Wat voor persoon ben je dan en door wie omring je je? Wat wil je bereiken in deze tien jaar?

Nu je doelstelling duidelijk is, is het tijd om aan deze reis naar je nieuwe “ik” te beginnen. Lijkt de weg lang? Doe dan al een eerste kleine stap in je nieuwe richting.

 

En als je echt niet weet welke eerste stap te zetten doe dan beroep op een loopbaancoach. De A-Lissome loopbaancoaches staan klaar om je te begeleiden op je reis zodat je ook werkelijk binnen tien jaar (of sneller) daar staat waar je vandaag van droomt!

Aarzel dus niet en maak gebruik van de VDAB-loopbaancheques (meer info op de website www.VDAB.be/loopbaanbegeleiding) waardoor deze begeleiding voor jou heel toegankelijk en betaalbaar wordt.

 

Wil je graag meer weten over dit onderwerp ‘Hoe realiseer je je professionele dromen als werkende mama?’? Luister dan zeker naar ons webinar via deze link: https://register.gotowebinar.com/recording/1345789437246600198

 

Ulrike Hanig

Voor A-Lissome

 

Over de auteur

Ulrike is loopbaancoach bij A-Lissome Coaching & training en executive coach in de bedrijfswereld. Zowel als loopbaan coach alsook als executive coach zet ze zich vooral in voor meer bewustzijn over wat veranderingen met mensen doen en hoe we op een menselijkere manier ons werk kunnen invullen. Want als je goed in je vel zit op je werk, gaat het zo veel beter.

 

#loopbaan #carrièreswitch #werk #workingmom #werkendemama