- Marleen Vandevivere

7 anti-stress tips voor een meer ontspannen leven!

 

Een stressvrij leven bestaat nu eenmaal niet! Dan kunnen we ons de vraag stellen 'is stress nu altijd slecht?' Zeker niet. Er bestaat ook zo iets als positieve stress. Maat het is juist de negatieve stress waartegen we ons willen behoeden. Dat kan door een aantal anti-stress tips in acht te nemen!

 

Positieve Stress

Positieve stress bereidt ons geestelijk en lichamelijk voor op een uitdaging, maakt ons klaar voor actie, maakt ons klaar om een prestatie te leveren. Positieve stress is ook wat we ervaren als we in een leer-modus zitten. Deze vorm van stress verricht geen schade en gaat snel over van zodra we de prestatie geleverd hebben.

 

Negatieve Stress

Negatieve stress daarentegen werkt wel belemmerend. Er is geen balans tussen herstel en stressmomenten. Door aanhoudende (negatieve) spanning kan het evenwicht tussen draagkracht en draaglast zoek raken, waardoor stress ontstaat. Negatieve spanningen die te lang blijft duren, zijn een gevaar voor de gezondheid.

 

​​L

Anti-stress tips ter preventie

Wat kunnen we preventief doen?

Ik durf bijna te wedden dat je nu gaat denken: “Oei, ik moet grootse dingen ondernemen, zodat mij dit zeker niet overkomt.” Niets is minder waar, deze eenvoudige anti-stress tips kunnen het verschil maken:

 

Zorg voor een goede nachtrust

Onze slaap is zeer belangrijk. Die bepaalt onze mentale staat. Men kan stellen “Onze batterijen worden opnieuw opgeladen”. Bij onvoldoende slaap worden we gemakkelijker ontwricht en zijn we minder weerbaar. Zorg daarom voor een goede nachtrust om stress tegen te gaan:

  • Hanteer een vaste routine voor je gaat slapen. Dit betekent: bereid je voor op het slapengaan. Bouw een soort ritueel in;

  • Berg laptop en smartphone een tijd voor het slapengaan weg. Zodat je niet overladen wordt met prikkels. In principe minstens 1 a 2u voor het slapengaan;

  • Eet niet te zwaar (vermijd cola – koffie, enz.. ) en ook niet te laat;

  • Beweeg regelmatig overdag: door te bewegen voert je lichaam cortisol af. Cortisol is het stresshormoon dat je gedurende de hele dag aanmaakt en dat alleen door een fysieke actie afgebroken kan worden. Als je niet beweegt, blijft dit stresshormoon in je lichaam circuleren, wat je totale hormonenbalans én je humeur in de war brengt en waardoor je minder goed slaapt;

  • Wees voorzichtig met alcohol. Alcohol laat je snel inslapen, maar doorslapen wordt moeilijk!

 

Conditie

Probeer elke dag gericht een half uurtje lichaamsbeweging te plannen. Hiermee bedoel ik niet dat je elke dag een half uur intensief moet sporten, al mag dat wel natuurlijk. Maar je vindt het waarschijnlijk gemakkelijker om dit half uur lichaamsbeweging te doen in de vorm van een stevige wandeling, een fietstochtje naar je werk. Een wandeling in de frisse lucht, bijvoorbeeld in het bos, aan een meer …, doet wonderen.

Door te sporten ga je immers je 'feel good'- hormonen (serotonine en endorfine) stimuleren en deze geven je een prettig gevoel. Bewegen is dus de boodschap, want het brengt alle lichaamsprocessen optimaal op gang en werkt daardoor heel goed tegen stress. Je hoeft niet eens super intensief te sporten, zolang je je hart en longen maar in een bepaalde zone stimuleert en je je spieren mobiliseert. Ga eens vaker wandelen of fietsen en neem vaker de trap.

 

Eet gezond

Voor een gebalanceerd leven is het belangrijk dat je ook je eet- en leefstijl eens onder de loep neemt. Is die wel zo gezond als je denkt? Een ongezonde eet- en leefwijze kan immers bijdragen tot het ervaren van stress. Onder spanning en druk ben je ook sneller geneigd fast food te eten. Je zal je daar lichamelijk en geestelijk zeker niet prettiger door voelen.

  • Eet gezond. Zorg dat je alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt met volop groenten, fruit en volkoren voedingsmiddelen;

  • Drink daarnaast elke dag voldoende water, 1,5 à 2 liter.

 

Ontspan

Een goede manier om de spanning in je lichaam tegen te gaan en allerlei hersenspinsels tot rust te brengen, is regelmatig ontspannen:

  • yoga, mindfullness en/of meditatieoefeningen kunnen helpen ontspannen;

  • Ga af en toe naar de sauna of neem een lang heet (brubbel)bad;

  • Luister naar rustige muziek;

  • Misschien kan ook een goed & gezellig boek je tot rust brengen;

  • Of een goede relaxatiemassage.

Ga vooral op zoek wat jou helpt te ontspannen, dit is voor ieder van ons anders.

 

Relativeer

Bekijk de dingen eens vanuit een anders perspectief. Situaties kunnen we niet veranderen, maar wel de kijk op die situaties.

Niet zozeer het probleem maakt het ons moeilijk en bezorgt ons stress, maar de manier waarop we tegen het probleem aankijken. Werk aan een andere manier van denken en naar de dingen kijken. Praat er eventueel over met de mensen rondom je en ga zo stress tegen.

 

Humor

Maak tijd voor plezier! Lachen geeft je een goed gevoel, versterkt het immuunsysteem.

Kinderen lachen gemiddeld zo'n 300 tot 400 keer per dag, een volwassene gemiddeld nog maar zo'n 10 tot 15 keer. We moeten als volwassenen dus vaker lachen! Want lachen is gezond voor je... en het gaat ons (gelukkig) gemakkelijker af.

Bij het lachen komen er in de hersenen endorfines vrij, een hormoon dat ons een prettig gevoel geeft, net zoals bij het bewegen. Lachen vermindert ook bezorgdheid, depressie en slapeloosheid. Daarnaast is het effectief als therapie en draagt bij aan je zelfontplooiing. Door om jezelf te lachen leer je relativeren en het helpt om een optimistische kijk op het leven te hebben en stress tegen te gaan.

 

Breng je energiebalans in evenwicht

Zorg voor balans tussen je draagkracht en je draaglast. Wanneer dit evenwicht verstoord wordt ontstaat er stress. Stress ontstaat wanneer de draaglast die je te verwerken krijgt groter is dan je draagkracht:

  • Draaglast is wat je moet doen en wat je energie kost.

  • Draagkracht is wat je aankan en wat je energie geeft.

Hoe groot iemands draagkracht is, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen dus meer stressvolle situaties aan dan andere.

Na een dag met veel energienemers, is het belangrijk dat je enkele energiegevers voorziet, die anti-stress werken. Misschien kan je tijdelijk een energiebalans bijhouden aan de hand van een lijstje.

 

Marleen Vandevivere

Voor A-Lissome

 

Over de auteur

Er waren heel wat uitdagingen in mijn leven waardoor ik de weg heb gevonden naar Persoonlijk leiderschap! Net door die ervaringen kwam ik dichter bij mezelf en maakte ik contact met betere en diepere waarden voor en van mezelf, durfde ik uit de projectie te stappen van anderen, durfde ik mezelf te ontdekken, mezelf te zijn. Daar is ook mijn passie ontstaan voor coaching. Mijn missie is: anderen te inspireren zichzelf te “ontdekken” en in contact te komen met hun eigen kracht.

Mijn moto is “Ontdek jezelf – wees jezelf en “Be the best you can be!”

Loopbaanbegeleiding en andere types coaching doe ik enerzijds vanuit mijn praktijk in Moerbeke Waas en anderzijds vanuit mijn praktijk in Eine, Oudenaarde. Ik werk ook als loopbaancoach met de VDAB loopbaancheques via A-Lissome.

In mijn vrije tijd geniet ik vooral van de kleine dingen in het leven. Lekker eten, goed gezelschap. Ook dieren spelen een belangrijke rol in mijn leven. Ik hou van de natuur: een flinke wandeling in het bos of op het platteland, daar kan ik intens van genieten! En af en toe een moment van stilte inlassen doet wonderen!

 

#stress #energie #humor #werkplezier