... voor een goed sollicitatiegesprek!
By failing to prepare, you are preparing to fail. (Benjamin Franklin)
Sommige mannen en vrouwen veronderstellen dat het woord ‘manager’ een superieure toets geeft aan hun job-verantwoordelijkheden, het streelt hun ego. Een heel aantal onder hen kennen enkele de algemene taken van wat ze moeten doen maar zien het grotere geheel niet. Misschien omdat ze geen goede mentor hebben, een vage job beschrijving, tegenstrijdige orders of een combinatie ervan. Meer nog, veel taken veranderen over tijd of komen plotsklaps op iemand zijn of haar bureau terecht omdat niemand anders ze wil doen. Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen niet hebben geleerd hoe ze fatsoenlijk kunnen delegeren.
Het is echt belangrijk voor die nieuwe managers en leiders om hun rol en verwachtingen te begrijpen voordat ze in die rol starten. Ze moeten minimaal al weten wat er exact van hen verwacht wordt voordat ze aan de slag gaan zodat ze kunnen werken met een duidelijke visie en doel voor ogen. Dit zal hen niet alleen helpen als ze in die job starten, het zal ze ook helpen om die job te behouden.
Het is belangrijk om te onthouden dat de werkgevers in stilte nota nemen van de potentiele werknemers die goed voorbereid naar het job interview kwamen. Dit toont aan dat je de beslissing om te solliciteren gebaseerd hebt op feiten en input, in plaats van alleen uit wanhoop voor de job gesolliciteerd te hebben. Veel interviewers zullen je immers vragen wat ertoe geleid heeft dat je gesolliciteerd hebt en dan kan je maar beter een antwoord klaar hebben. Bestudeer de website, praat met mensen die in dat bedrijf werken, zoek artikels op waar het bedrijf in vernoemd wordt zodat je een adequaat antwoord kan geven op waarom de missie van het bedrijf bij jou aansluit.
Wat kunnen managers en leiders doen om ervoor te zorgen dat ze met een maximum aan duidelijkheid kunnen starten en dat de job dan ook inhoudt wat ze dachten ipv enkel een tijdverdrijf.
Hieronder 10 strategieën die je kunnen helpen om je fatsoenlijk voor te bereiden:
Lees de taakomschrijving grondig alvorens te solliciteren
In de meeste gevallen gaan de job beschrijvingen die gepost zijn niet helemaal tot in detail en kan je een meer gedetailleerde functiebeschrijvingen opvragen, of het bespreekbaar maken tijdens het job interview. Als er zaken niet duidelijk zijn, noteer dan de vragen die je tijdens het interview wilt stellen om na te gaan of de job écht bij je past. Wat kan je al? Wat is mogelijk op dit moment een stretch en wil je graag bijleren? Hoeveel tijd zal je aan elk van de onderdelen in de functiebeschrijving moeten besteden? Hoe voel je je bij dat takenpakket en de verwachtingen?
Vul verder aan
Terwijl je de job beschrijving aan het doornemen bent, houd dan in gedachten dat sommige functies een heel arsenaal aan extra taken zou kunnen hebben zonder dat ze specifiek vermeld staan. Voor een marketing verantwoordelijke zou het wel eens kunnen dat er van je verwacht wordt aan public relations te doen, naar events te gaan, fondsen bij elkaar te brengen, … Doe je huiswerk wie welke taken juist heeft en welke er eventueel op jouw professionele bord zullen landen.
Streef er naar de structuur van de onderneming te begrijpen
Probeer uit te vinden waar je ergens in de hiërarchie zal zitten. Is er een raad van bestuur en wie zit er in? Wie zijn mogelijks de aandeelhouders? Hoe is de lokale of regionale sfeer in het bedrijf anders dan op ‘headquarters’?
Bestudeer het grotere plaatje
Bezoek de website van het bedrijf en leer er zoveel mogelijk. Zoek uit wat ze doen, waar, met hoeveel, … Google het bedrijf, zoek naar gepubliceerde artikels, lees een aantal van de zelf geschreven blogs, bezoek hun sociale media pagina’s, lees de achtergelaten berichten en antwoorden, …
Kijk naar de mission statement
Terwijl je op de website bent, klik op de "About us" of “Over ons” pagina. Ga op zoek naar de missie, visie en waarden van het bedrijf. Dit vertelt je immers meer over waar het bedrijf prat op gaat, waar het de nadruk op legt, wat zijn unieke positie is ten opzichte van de concurrenten. Zijn dat zaken waar jij je in kan vinden? Het kan bijvoorbeeld duurzaamheid zijn, of transparantie of excellente klantenservice. Als je van plan bent bij het bedrijf te solliciteren, hoe maak je dan de link tussen je eigen waarden en die van het bedrijf waar je solliciteert?
Gebruik je netwerk
Ga in je netwerk na of er iemand is die je kent binnen dat bedrijf. In eerste instantie is LinkedIn hier heel handig voor maar er zijn ook mensen die hun werkgever in hun Facebook profiel zetten dus daar zou je ook eens kunnen kijken. Wie kan je inside informatie geven over de positie waarvoor je solliciteert? De organisatiestructuur en -cultuur? … Ken je zelf niemand, ga dan eens na wie in je netwerk iemand kent die daar werkt. Dit kan ook via LinkedIn omdat je dan zo een introductie kan vragen. Of misschien ken je een leverancier of klant van het bedrijf waar je je oor eens te luisteren zou kunnen leggen?
Peil naar mogelijke opties
Zal je binnen deze positie verantwoordelijk zijn voor een bepaald budget of mensen aansturen en is dit flexibel in tijden van verandering (crisis, verschuivingen in markttrends, nieuwe technologieën, …)? Als leider is het immers belangrijk dat je niet zomaar wordt opgezadeld met bepaalde mensen en of takenpakketten.
Maak duidelijke afspraken
Als het zover is dat een contract ondertekend wordt, maak dan duidelijke afspraken over wat wel en niet je verantwoordelijkheden zijn en wat je exact dient te bereiken tegen wanneer. Dit zal je helpen om vanaf dag één je aandacht en energie te focussen op je professionele doelen. Een ander voordeel is dat het het makkelijker maakt om duidelijk feedback te krijgen: deze zal accurater zijn en dus ook nuttiger voor een mogelijk evaluatieproces. Bovendien zullen die afspraken ervoor zorgen dat je gedekt bent wanneer anderen andere verwachtingen van je hebben zonder dat je hiervan op de hoogte bent.
Definieer succes
In elke rol wordt succes anders gedefinieerd. Wanneer zal je succesvol zijn in je nieuwe rol? Een paar voorbeelden: ben je als leider succesvol als je de strategie van het hoofdkantoor netjes implementeert in je eigen land of als je een nieuwe markt kan openbreken of als je een innovatief product ontwikkelt? Ben je als leerkracht succesvol als je het lesprogramma hebt afgewerkt, je leerlingen goede punten hebben, of wanneer je andere functies opneemt in de school, naast je rol als leerkracht?
Bepaal een deadline
Het is belangrijk om te weten hoeveel tijd je krijgt om je in te werken in je nieuwe functie. Je hebt al snel een aantal maanden nodig om een organisatie te leren kennen, relaties op te bouwen en de business onder de knie te krijgen. Dikwijls krijg je die tijd niet. Hoe zie je het dan mogelijk om succes te halen? Als je op voorhand al weet dat je weinig tijd hebt, zorg dan dat je een duidelijk en strak plan hebt om effectieve resultaten te leveren tegen dat ze verwacht worden en zo ook je succes kan garanderen.
In veel gevallen zullen potentiele kandidaten, managers, leiders de bovenstaande 10 stappen niet nemen. Ofwel omdat ze zich niet bewust zijn van de voordelen, ofwel omdat ze denken dat erop aandringen hun kandidatuur zou kunnen schaden ofwel … Hoewel het ergens wel begrijpbaar is, is het de verantwoordelijkheid van de sollicitant om alle informatie te hebben voor hij of zij aan de slag gaat om tegenslagen te vermijden. Het is voor de werkzoekende belangrijk om te bepalen of de nieuwe job ook in zijn of haar kraam past. Als je niet doet zit de kans erin dat je opgezadeld zal zijn met een takenpakket dat niet bij je past, onrealistisch is, niet duidelijk afgestemd, …
Call to action
Welke van bovenstaande tips pas je al toe?
Welke nog niet?
Wat zou het geven moest je een voor een deze voorbereidingen beginnen doen?
Welke voorbereidende stap is de eerste die je zal oppakken bij een volgende sollicitatie?
Proost op een goede voorbereiding!
Alies
Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.
Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.
Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.
LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube
#solliciteren #sollicitatiegesprek #leiderschap