Deel dit bericht
- Annelies Quaegebeur

Hoe je voordeel halen uit gekregen feedback?

Hoe je voordeel halen uit gekregen feedback?

 

Als mens krijgen we allemaal wel eens feedback toebedeeld, gevraagd of ongevraagd. Hoe goed je je feedback boodschap ook verwoordt op gedragsniveau en qua stijl verzorgt, ontvangers interpreteren de boodschap dikwijls op identiteitsniveau (en nemen het dus heel persoonlijk). Dus zelfs als de boodschap voorzichtig en constructief gebracht wordt kan je er als ontvanger (mogelijks) een negatieve ervaring aan overhouden en een ‘afkeer’ ontwikkelen tegenover de persoon die je de boodschap geeft.

 

We all need people who will give us feedback. That's how we improve. (Bill Gates)

 

Feedback gaat in zijn grondbeginselen over het letterlijk ‘terugvoeden’ aan iemand, met andere woorden: je geeft die andere persoon voeding, en die voeding doet groeien! Feedback is dus een belangrijk communicatie-instrument. Het bevordert de relatie want we geven expliciet weer wat er anders niet gezegd zou worden en zo ontstaat er meer duidelijkheid. Feedback bevordert ook de prestatie. Het doel van feedback is vertrouwen scheppen en het nuttige en positieve gedrag te bekrachtigen, terwijl we concrete verbetering vragen van wat nog niet volgens ‘de norm’ gebeurde.

In deze blog gaat het niet over de soorten feedback of hoe je feedback moet geven, het gaat enkel over welk voordeel je als ontvanger uit de feedback kan halen.

 

Bijna elke vorm van feedback kan ons dus iets leren over onszelf. De volgende keer dat iemand je (on)gevraagd feedback geeft kan je rekening houden met onderstaande L.U.I.S.T.E.R.E.N. tips:

 

L: Luister actief

Luister naar wat ze te vertellen hebben, zonder hen te onderbreken. Ook als er iets is waar je het niet mee eens bent, blijf zwijgen tot het einde. Knik of ‘hum’ om aan te tonen dat je mee bent met wat ze zeggen.

 

U: Uitleg vragen

Als de persoon die je feedback geeft uitgepraat is, vraag dan op een vriendelijke manier meer uitleg. Vertel eens... Wanneer heb je dat ervaren... Hoe ben je tot die conclusie gekomen... Wanneer heb je dat allemaal opgemerkt... zijn allemaal mogelijkheden die je zou kunnen gebruiken.

 

I: Inleven

Toon begrip, leef je in in de persoon die je de feedback geeft (die persoon heeft het mogelijks ook niet makkelijk gehad om je de feedback te brengen). Waardeer het feit dat de persoon de moeite neemt om je de feedback te geven. Op deze manier houd je ook verder communicatielijnen open. Voor het zelfde geld had de persoon achter je rug kunnen ‘roddelen’ en had je niets kunnen leren.

 

S: Samenvatten

Spiegel terug wat je gehoord hebt, ter verduidelijking. Vat samen: Als ik het goed begrepen heb dan... Heb ik het goed verstaan dat...

 

T: Toekomstgericht denken

Iemand die feedback geeft zou graag hebben dat je in de toekomst iets aanpast aan je gedrag. Geef dan ook aan dat het je duidelijk is wat die persoon in het vervolg wilt. Ok, dus in de toekomst zou je graag hebben dat ik... Interpreteer ik het juist dat je het zou appreciëre dat ik in de toekomst... en als je het niet meer zeker weet, vraag er dan naar: Wat wil je graag dat ik in de toekomst anders doe? (dat is me nog niet helemaal duidelijk)

 

E: Erken en Dank hen

Erken de juiste delen van de feedback. Eigenlijk kan ik me wel vinden in... Hoe je het uitlegt kan ik voorstellen dat... Het klopt inderdaad dat...

Waardeer en bedank hen voor het feit dat ze je de kans geven om te groeien. Ook omdat ze de moeite nemen jou hier rechtstreeks voor aan te spreken want het is veel minder riskant en gemakkelijker om hun ‘gal ergens anders de spugen’.

 

R: Reageer zorgvuldig

Probeer niet defensief te klinken in je antwoord. Laat je ego aan de kant en accepteer de feedback. Als je twijfelt aan de correctheid ervan, vraag dan desnoods tijd om er even over na te denken en kom er dan ook later echt op terug.

 

E: Engageer je - Doe iets

Feedback heeft als doel dat er iets verandert. Doe iets met de ‘voeding’ die je gekregen hebt, ook al is dat niet altijd even makkelijk. Identificeer een aantal acties die je kan nemen om je te helpen groeien (en als je gedrag wilt veranderen wil dat normaalgezien zeggen dat je het minstens 21 dagen moet volhouden voor er een beetje automatisme in begint te komen). Eens je beslist hebt wat je zal ondernemen kan je dat ook altijd terugkoppelen aan diegene die je feedback gaf zodat die persoon beseft dat je er actief mee aan de slag gaat (en dan voelt hij/zij zich ook weer gevalideerd).

 

N: Nastreven van meer feedback

De kans is groot dat anderen ook een mening en/of advies hebben over datgene waar je feedback over gekregen hebt. Aarzel niet om mensen die je vertrouwt daarnaar te vragen en op die manier naar de bredere waarheid te zoeken. Misschien is diegene die je feedback gaf niet de enige die er zo over dacht en hebben de anderen het lef (nog) niet gehad om je erover aan te spreken.

We willen allemaal horen dat we goed bezig zijn. Feedback wordt ook wel eens het ontbijt der kampioenen genoemd en positieve commentaar kan je een geweldige boost geven. Niemand wil echter in zijn blootje worden gezet, en al helemaal niet publiekelijk en op een ongepaste manier.

Of de feedback die je gekregen hebt gevraagd was of niet, zorg ervoor dat je eruit leert en groeit en op die manier je omgeving inspireert.

 

Call to action

Wanneer is de laatste keer dat je feedback ontvangen hebt? Hoe heb je daar toen op gereageerd? Wat zal je in de toekomst anders doen met bovenstaande tips?

 

Proost op voedende feedback en een even voedende reactie!

Alies

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#feedback #calltoaction