Als je een job hebt op een kantoor, ben je vaak de hele dag met je hoofd aan het werk. Dan is het belangrijk dat jij je goed kunt focussen op dat wat je aan het doen bent. Zet bijvoorbeeld een grote geluiddichte koptelefoon op (zo een die heel je oren bedekt) als je bezig bent en laat je collega’s weten dat ze jou op zo’n moment absoluut niet mogen storen. Doen ze dat toch, dan kan het zomaar zijn dat jij je pas na 25 minuten weer volledig kunt concentreren op je job. Dat zou nogal zonde zijn. Vraag ook aan je leidinggevende of er schotjes geplaatst kunnen worden tussen de werkplekken, zodat je niet constant ziet welke collega’s er koffie gaan halen of vraag of er tijdelijk een privé kantoor of meeting room beschikbaar is, waar jij eventueel een halve dag in alle rust in je eentje kunt werken. Thuiswerken kan ook een oplossing zijn. Op die manier heb jij je werk sneller af en kan het bedrijf daar dus ook van profiteren. Een andere optie om het geluid op je werkplek te verminderen, is om ervoor te zorgen dat er geluiddichte belhokjes staan (toen ik als consultant bij Mobistar werkte was dat een optie) of om aan je collega’s te vragen of ze hun telefoongesprekken willen voeren in een afgesloten vergaderruimte in plaats van naast jouw bureau.