Simon Sinek introduceert in zijn boek "Start with Why" het concept van “de gouden cirkel” , bestaande uit drie lagen: waarom, hoe en wat. De meeste organisaties communiceren van buiten naar binnen, beginnend met wat ze doen en eindigend met waarom. Simon Sinek stelt voor dat succesvolle organisaties andersom denken, beginnend met waarom ze doen wat ze doen.
Bovendien biedt deze cirkel inzicht in de essentiële elementen van effectief leiderschap, inspiratie en communicatie.
- Waarom (Why): Het "waarom" vertegenwoordigt de kern, het doel, de geloofsovertuiging achter een organisatie of individu. Het gaat niet zozeer om winst maken of wat ze doen, maar eerder om waarom ze het doen. Het "waarom" gaat dieper in op de intrinsieke motivaties en waarden die een persoon of organisatie drijven. Het is de basis van inspiratie en dient als de brandstof voor actie. Organisaties die beginnen met het communiceren van hun "waarom" kunnen een diepere verbinding en loyaliteit opbouwen met hun publiek.
- Hoe (How): Het "hoe" vertegenwoordigt de specifieke acties, strategieën en processen die een organisatie gebruikt om hun "waarom" te realiseren. Het beschrijft de unieke methoden en benaderingen die een organisatie onderscheiden van anderen. Terwijl het "waarom" gaat over inspiratie, richt het "hoe" zich op uitvoering. Het zijn de stappen die worden genomen om het doel te bereiken.
- Wat (What): Het "wat" vertegenwoordigt de concrete producten, diensten of acties die een organisatie levert. Dit zijn de tastbare resultaten van het "waarom" en het "hoe". Het "wat" is wat vaak het meest zichtbaar is voor de buitenwereld en omvat de producten of diensten die een organisatie aanbiedt.
De kracht van de gouden cirkel ligt in het beginnen met het "waarom". Simon Sinek betoogt dat inspirerende leiders en succesvolle organisaties eerst hun "waarom" communiceren, wat hen onderscheidt van anderen en hen in staat stelt een diepe emotionele connectie met hun publiek op te bouwen. Door vervolgens het "hoe" en het "wat" te volgen, kunnen ze effectief hun visie realiseren en hun doelen bereiken.