- Annelies Quaegebeur

6 simpele stappen bij de formulering van je goede voornemens

Binnenkort komt het nieuwe jaar er weer aan en velen onder ons zullen nieuwe goede voornemens uitspreken. Wat echter dikwijls vergeten wordt is dat goede voornemens in vele gevallen ook verandering inhouden. Je kan dus maar beter zeker zijn dat de verandering niet te drastisch is en je voornemen op een zodanige manier formuleren dat het ook haalbaar is.

 

Hoe kan je best je voornemen formuleren? Je voornemen kan best voldoen aan de volgende P-SMART voorwaarden want je voornemen is dan

 

Positief geformuleerd (P)

Positief formuleren wil zeggen dat ik al mentaal start met een actie

  • Wat wil ik WEL kunnen of doen?

  • Wanneer zou ik al tevreden zijn?

 

Specifiek (S)

  • (Met) Wie?

  • Wat?

  • Waar?

  • Hoeveel?

  • Hoe lang?

  • In welke context of omgeving?

 

Meetbaar en de voortgang wordt bewaakt (M)

Als ik het doel bereikt heb, dan kan ik het zien, voelen, horen, aanvoelen (ik gebruik hiervoor mijn 5 zintuigen en emoties)

  • Hoe zal ik weten dat ik het gewenste resultaat bereikt heb?

  • Welke meetbare indicatoren zullen me vertellen dat ik mijn voornemen gehaald heb?

 

Ecologisch (houden op de juiste manier rekening met (de mensen in) je omgeving en is dus aanvaardbaar (A)

Welk voordeel bestaat er als ik dit objectief niet behaal?

of

Welke bijkomend effect kan er verwacht worden als ik dit doel haal ?

  • Wat is de impact van het beoogde resultaat op mijn positie (binnen het bedrijf)?

  • Op mijn collega’s?

  • Op mijn werk?

  • Op mijn gezondheid?

  • Op mijn financiele situatie?

  • ...

  • Wat zijn de voordelen en de nadelen van het behalen van dit resultaat?

  • Welke zijn de evt. ongunstige nevenverschijnselen?

De te betalen prijs :

  • De tijd, de investering van energie, geld, enz.: wat levert dit me op?

  • Sommige doelen lijken zinvol, maar ten koste van welke energie, tijd, …?

  • Wat is het me waard?

  • Wat moet ik ervoor laten, als ik hiermee doorga?

 

In je eigen controle en realistisch (R)

Veel van onze frustraties ontstaan omdat we dingen moeten doen, die aan onze controle ontsnappen.

Door deze vraag te stellen vanaf het begin, kan ik onmiddellijk verifiëren of het doel wel realiseerbaar is of dat het nodig is om mijn doelstelling te herdefiniëren.

  • Kan ik mijn voornemen bereiken met acties die onder mijn eigen controle liggen?

  • Van wie hangt de realisatie ervan (nog) af?

  • Voor wie wil ik de uitkomst realiseren?

 

Tijdsgebonden (T)

(Tegen) Wanneer? - Datum, uur

Zonder datum geen realisatie! Hoe dikwijls ontmoeten we niet mensen, die we lang geleden niet gezien hebben. We verlaten hen met de boodschap “we moeten nog eens afspreken”. Zonder concrete datum, blijft dit dikwijls een onvervulde wens.

Een goed voornemen dat velen van ons maken is 'ik wil meer sporten' en dat is helemaal niet P-SMART. Wat zou een goed P-SMART voornemen dan kunnen zijn met betrekking tot dit onderwerp van 'meer sporten'?

 

Call to action

Hoe klonk je oorspronkelijke voornemen? Hoe klinkt het na de 6 stappen van de P-SMART?

Hoe zeker ben je dat je je voornemen zal halen? (indien minder dan 60% kan je best je voornemen eens terug onder de loep nemen)

Wat kan je eventueel nog doen om je voornemen nog meer haalbaar te maken?

Heb je het moeilijk om je voornemen te formuleren, aarzel niet om me te contacteren!

Wil je je voornemen graag delen met anderen, aarzel dan niet om een commentaar achter te laten en elkaar zo te inspireren!

 

Proost en veel succes bij het formuleren van je voornemens!

Alies

 

 

Wat heeft dit artikel je bijgebracht? Laat het gerust weten via een commentaar of persoonlijke boodschap.

Deel ook dit artikel met je netwerk, je doet er hen, jezelf en ons een enorm plezier mee! We zouden het ook fijn vinden om je terug te zien op onze Facebookpagina. Daar vind je inspirerende tips, quotes, inzichten, artikels,... ivm loopbaan en business.

Wil je hier graag persoonlijk op werken en wens je daar wat ondersteuning bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via annelies@a-lissome.be of via de contactformulieren op de persoonlijke pagina’s van onze coaches.

 

LinkedIn - Facebook - Twitter - Instagram - Youtube

 

#actie #calltoaction #voorbereiding #doelenstellen